SELAMAT DATANG WAHAI PEJUANG

Tahniah!! Anda adalah pilihan ALLAH!!!!

Sunday, February 20, 2011

RISAUKAN DUNIA??????

Assalamualaikum,
Kisah hari ni yang ana nak kongsi bersama antum semua ialah tentang DUNIA… Jangan pulak antum semua anggap ana nak cerita panjang lebar utk menghuraikan apa itu dunia.. TIDAK SAMA SEKALI….

Begini kisahnya:

                Zaid bin Arqam r.a. menceritakan, “Ketika itu, kami sedang bersama Abu Bakar As- Siddiq r.a. Beliau meminta diberi air. Kami pun memberinya air dan madu. Setelah air dan madu diletakkan pada tangannya, tiba-tiba beliau menangis tersedu-sedu. Sehingga kami khuatir berlaku sesuatu pada dirinya, namun kami tidak bertanyakan perkara itu kepadanya.
                Setelah selesai minum, kami pun bertanya kepada beliau, ‘Wahai Khalifah, sebenarnya apa yang berlaku pada dirimu sehingga kamu menangis seperti itu?’
                Beliau menjawab, ‘Ketika aku bersama Rasulullah s.a.w., aku melihatnya seperti menolak sesuatu, padahal aku tidak melihat apa-apa. Maka aku tanyakan perkara kepada baginda, “Wahai Rasulullah s.a.w, apa yang sebenarnya kamu lakukan? Aku melihatmu seperti menolak sesuatu, padahal aku tidak melihat apa-apa.”
                Rasulullah s.a.w menjawab, “Datang dunia dan bersikap kurang ajar kepadaku. Maka aku pun berkata kepadanya, ‘Nyahlah, jangan kamu dekati aku.’ Dia menjawab, ‘Kamu memang tidak akan pernah dapat aku ragut.’”
                Setelah menceritakan hal demikian , Abu Bakar As-Siddiq r.a. berkata, ‘setelah melihat perkara itu, aku menjadi sedih dan khuatir. Jangan-jangan aku berbeza sikap dengan baginda Rasulullah s.a.w , sehingga dunia boleh meragutku.’”
DIRIWAYATKAN AL-BAZAR DAN PERAWI-PERAWINYA TSIQAT.

Demikian lah kisahnya… Dunia akan meragut org yg tidak teguh dengan iman… Jadi berapa kalilah dunia ni dah ragut ana dan mungkin dah ragut antum semua…  ermmmm…



Jadi sama-sama lah kita bina benteng agar kita semua tak diragut oleh dunia….
Sekian saja buat masa ni…
Wassalam………

No comments:

Post a Comment